lördag 2 december 2017

Vitlöksplantering i december


Jag trodde det var kört, för jag hade läst att så många av er som odlar där ute hade haft svårt att få tag på utsädesvitlök under hela november. Jag hade förlikat mig med att det bara skulle bli två pallkragar i skogsträdgården med vitlök nästa år. Men så hände det där jag alltid hoppas på vid den här tiden på året, man kliver in i en butik med stora korgar och lådor med utsädesvitlök till vrakpris. Det som var extra kul i år var att de hade sorten Messidrome som ekologisk. Jag köpte på mig vitlökar för 100 kronor och fick ihop så pass mycket så att det räcker till både tillsammansodlingen, takfarmen och eventuellt till Nordanbyäng. Det känns fantastiskt! För oss är det viktigt att plantera mycket vitlök, det har under de senaste två åren inte varit en spikrak resa från plantering till skörd. Ett år dog allt i skogsträdgården och hälften i tillsammansodlingen, ett annat år dog alla lökar på takfarmen. Min taktik nu för tiden går ut på att gardera så gott det går mot bortfall. Jag odlar i alla odlingar och hoppas på att det fungera någonstans.



Jag tycker om att odla vitlök i pallkragar, för det är så lätt att plantera i dem om man gör som på bilden och lyfter bort jorden. Jag tar två skottkärror där jag lägger jorden som jag gräver ur bort, lyfter ur. Sedan gödslar jag med pelleterad hönsgödsel och pelleterat ekologiskt grönsaksgödsel, mellan 200 - 300 g av vardera. Efter att gödslet kommit på plats så rör jag runt det i ytan så att det blandas med jorden och sedan placerar jag ut vitlökarna och trycker ner de till hälften. Sedan är det bara att skyffla på all jord igen och sätta dit en märkpinne, mest för att minnas att det ligger något i jorden så att man inte råkar förstöra någon plantering under våren.





Det jobbigaste den här årstiden när man grejar med lökar är att det ofta är så kallt. Jag fick springa in två gånger igår för att värma händerna, den sista gången stod jag i diskhon och sköljde dem i varmt vatten och så passade jag på att mala ett par koppar kaffe som jag hastade i mig på stående fot, det gäller att inte slösa med dygnets ljusa timmar den här tiden på året. När mörkret kommer går det riktigt fort.


Så länge jorden inte är frusen kan man plantera vitlök. Se till att du köper certifierat utsäde så att du inte får in några växtsjukdomar. Lycka till / Johannes

1 kommentar :

  1. Här i Jämtland tycker jag att det har fungerat bättre att plantera i bäddar. Lådorna blir lätt för blöta och då det kan vara - 30 grader kallt och därunder så trivs inte vitlöken så bra. Men det är min teori. I år blev det eget utsäde.

    SvaraRadera