tisdag 12 december 2017

Odla tulpan i konservburkar

Lökar planteras i gamla konservburkar för att sedan grävas ner.

Under november och december sjunker priserna drastiskt på de blomsterlökar detaljhandeln inte lyckats att sälja. Nu kan man fynda rejält  för ganska lite pengar och skapa en praktfullare vår än man kunde  tänka sig i september. Jag har varit i två omgångar till en trädgårdshandel för att köpa lökar till extrapris. I år ska jag testa en metod som jag redan gjort med ramslökar ett par år. Odla dem i konservburkar och gräva ner dem under vintern.

Jag har fått jättemånga fina konservburkar av min vän Andi som jobbar som kock på en förskola. Jag älskar dessa krukor, flera av dem är över fem år gamla och ju rostigare de blir ju vackrare är dem tycker jag. För ett par år sedan när jag köpte ramslökar för att bygga upp ett ramslöksparti i skogsträdgården, testade jag också att plantera ramslökar i några rostiga konservburkar.  Jag ville skapa en mobil ramslöksodling som jag kunde flytta in i växthuset tidigt på våren, för att kunna skörda till årets första ramslökssmör. Det blev så perfekt! Precis så tänker jag göra med dessa tulpaner, inte för att äta dem men för att gräva upp dem tidigt och njuta av dess blomning i växthuset- Tänk er själva att njuta av en tidig blomning inne i växthuset bland vintersådder som spirar redan innan knoparna ute i trädgården slagit ut. För att maximera blomsterprakten har jag dessutom planterat två av mina andra favoritblommor, pärlhyacinter och kungsängsliljor. Till dessa har jag använt mindre konservburkar.



Som alltid när jag (man) odlar i behållare med jord gäller det att se till att vatten inte samlas i dem så att plantor eller lökar ruttnar. Jag borrar eller slår hål med mejsel och hammare så att det blir mellan 5 - 15 hål i botten. Jag använder konservburkar av olika fabrikat och av olika storlekar.




Jag fyller på med ca 5-10 cm planteringsjord i konservburkarna, man kan också använda jord från sitt friland eller en pallkrage. Vill man så kan man strö lite benmjöl eller gödsel i jorden längst ner, men jag valde jag att inte göra det, ville testa hur det går utan. När jag planterade ramslökarna gödslade jag däremot jorden, både med pelletterat hönsgödsel, grönsaksgödsel och med stenmjöl. Jag tänker lite som så att växter jag äter av behöver jag gödsla eftersom jag tar något ifrån dem och växter jag ska njuta av med mina andra sinnen gödslar jag inte, men inga regler utan undantag. En del prydnadsväxter behöver såklart också någon form av näring då och då, men ni förstår grundtanken hoppas jag. Om man tar något så behöver man ge något.


De största konservburkarna jag har rymmer mellan 5 - 7 liter jord och de är dem jag använder till tulpanerna. 5- 7 lökar har jag lagt i respektive burk och sedan fyller jag på med jord till kanten. Jag förstår att du kanske tycker att det är lite väl många lökar en jag är en sådan person, jag vill alltid ha så mycket grönska eller blomning på så liten yta som möjligt.



När alla krukor är fyllda med jord och lökar är det dags att gräva ner dem. Det gör jag för att inte lökarna ska torka ut eller frysa sönder. Här i jorden får de leva ett nästan normalt liv och jag hoppas innerligt att de överlever denna vinter. Tidigt i mars ska jag lirka upp dem och ta in dem i växthuset, det är därför jag har så stora märkpinnar i  i krukorna, då kan jag lättare lokalisera dem om  det ligger ett snötäcke ovanpå. Skynda er nu innan tjälen slår sitt järngrepp om jorden! / Johannes

1 kommentar :