lördag 16 december 2017

Nu har chilifröna kommit i jorden

Chilisådd i ett provisoriskt miniväxthus konstruerat av plastfilm och en återvunnen körsbärstomatask.

Det här händer på skänken nu

I år är jag försenad med chilisådden. Chilifröna till de tre sorterna av släktet chinense som jag ska odla i år  ( Bhut. jolokia strain 2 , CGN 21 500 och Bhut orange Copenhagen) kom med posten lite senare än planerat och jag blir ca sex dagar försenad, första gången på tre år som de inte åker i såjorden den 8 december.



Jag har hämtat upp den gamla ikealampan, en timer och värmemattan från källaren Jag hittade också en liten påse med S- jord i källaren men den har legat där sedan maj och jag är lite rädd för att det ska finnas sorgmyggor i jorden. Så i år ska jag sterilisera (ugnsbaka) jorden i ugnen på ca 100 grader i 40 minuter. Sorgmyggor är en katastrof att få in i frösådderna, de äter upp rötterna och det enda botemedlet är egentligen nematoder, vilket jag har en gammal påse av i kylen, men jag vet inte om de fortfarande är aktiva. Förra året fick jag in dem när jag omplanterade chiliplantorna  första gången och trots att det fungerar mycket bra med nematoder så hinner de ändå förstöra en hel del plantor. Har man möjligheten att förebygga problem ska man ta den extra tiden som behövs, det är så trist att stå där mitt i förödelsen och samtidigt veta att det delvis beror på att man var för slapp eller slarvig.

Innan fröna hamnade i jorden la jag dem som brukligt i bakpulver och vatten ( 1 kryddmått till 0,5 dl vatten) och i denna lösning får de ligga i ungefär ett dygn, ibland lite längre. Lösningen mjukar upp skalet så att fröet lättare kan börja att gro.

Omplanterade chiliplantor steg ett
Strax efter nyår är det dags att göra den första omplanteringen av totalt fyra till fem stycken. Chiliplantorna kommer då att få stå under T-5 rören på skänken tills att de har ca 6- 8 bladpar, först då tycker jag att de kan fortsätta växa riktigt bra i källaren som håller ca 18 grader.
Mer om chili efter nyår.

Johannes Wätterbäck

1 kommentar :

  1. När du planterar om dina chili, sätter du dem djupare ner så att stammen ligger i jord precis som med tomater? Eller hur gör du?

    SvaraRadera