onsdag 13 december 2017

Den misslyckade blomkålen blev en fantastisk middag

Den enes död är den andras bröd. Det kanske är lite långsökt att säga det om blomkålsblad men samtidigt ändå inte. Jag ska berätta varför.
Blomkål är inte den enklaste växten att odla och ett inte helt ovanligt scenario är att själva huvudet uteblir! Ofta tar det ett par månader innan man fattar att man blivit snuvad på konfekten och det känns många gånger riktigt snopet! Min besvikelse kom ganska sent under säsongen för jag fattade inte riktigt vart åt det barkade, vilket jag i efterhand kan tycka att jag borde anat.



 I år gav blomkålsplantorna jag odlade stora fina huvuden men 2016 gav de bara blad och Herre min skapare vilka snygga plantor. Exemplariska, men utan innehåll eller ens tillstymmelse till huvud!

Mitt gröna tålamod är stort, jag har betydligt större överseende med växter än med människor, jag kan verkligen vänta ut växter. Jag väntade genom juni inga huvuden, genom juli, inga huvuden och genom augusti, inga huvuden. Plantorna var som tjuren Ferdinand, de blev större och större och plötsligt en dag var de jättestora! Men utan huvuden. Vad hade jag gjort för fel?

Min enda förklaring i nuläget är att dessa plantor "patriot" inte klarade av att utsättas för kyla. Jag tror inte att de tålde att vintersås som de flesta andra kålväxter gör, att något i kylan rubbade dess naturliga utveckling.

Är det så att du har misslyckad blomkål som står ute i dina odlingar nu när vintern kommit och att de ser intakta ut? I så fall kan du mycket väl gå ut och skörda dem och använda dem till det här receptet. Men låt dem tina långsamt om det är det minusgrader ute. Då behöver de mellanlanda i kylen och tina långsamt.


Min bästa maskin Mouli Julienne.
Det spelade inte någon roll om det bara blev blad av blomkålsplantorna för bladen var ju minst lika goda och smakade blomkålshuvud med en anstrykning av grönt. Ja den tjocka bladnerven var väldigt snarlik både i konsistens och smak. Och om jag har bestämt mig för friterade Indiska blomkålsbollar så har jag. Jag klippte (sågade av) av plantorna vid dess bas och begav mig hemåt med hel cykelkärra full med misslyckad blomkål. 


Jag plockade fram min överlägset mest använda maskin genom alla år min ,"Mouli - Julienne som är handvevad. Jag köpte den till min pappa i julklapp 1986 och har övertagit den för länge sedan. Maken till kvalité får man leta efter. Jag har kämpat igenom så otroligt många kilo grönsaker genom dess utbytbara knivskarpa metallskivor. Tänk att den hållit i så många år, att den inte knäckts av min tyngd eller diskats sönder i diskmaskinen eller att några metallskivor försvunnit och att veven är kvar! Mellan 1986 har jag avverkat en motorcykel och åtta bilar men jag har bara behövt en "Mouli - Julienne" 

Skulle ni vilja ha en lika fantastisk handvevad mixer som mig så ska ni leta på loppisar mm. De brukar kosta mellan 50 -100 kr och finns i orange, vitt och beige. Det finns en äldre modell i galvad plåt som är grymt snygg men den är sällsynt och svår att finna. 


Blomkålsbollarna blir knaprigare när de tillverkas av bladnerven än av huvudet.

Ingredienser
7 dl blomkål (ett normalt huvud) grovriven eller som i det här fallet den tjocka nerven från blomkålsblad.

Rivjär eller en "Mouli Julienne"1-2 tsk salt
1-4 tsk färskriven ingefära
1 krm chilipulver
1- 3 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
1 1/2 dl kikärtsmjöl (Får du för mycket av det här så gör det inget, de blir bara fastare)
1-2 tsk Ajwainfrön som mortlas (kan uteslutas)
1 tsk hing (kan uteslutas, men det är synd)
1krm bakpulver eller bikarbonat
0,5-1 Liter Ghi eller rapsolja för fritering

Gör så här: Riv blomkålen grovt på ett rivjärn eller "Mouli juliennen" och krama ur så mycket vätska du kan. Blanda sedan ihop alla torra ingredienser och blanda dem sedan med blomkålsrivet. Knåda degen tills den blir följsam och rulla den till  12-16 bollar. Värm upp ghi eller rapsolja i en tjockbottnad kastrull tills den är väldigt varm ca 180 grader. Har du för låg temp så kan bollarna fastna lite i botten emedan hög temperatur gör att det bubblar mycket. Någonstans där emellan ska du vara. Fritera bollarna i  7-10 minuter tills de är jämt mellanbruna. Låt dem rinna av på en sil eller på hushållspapper. Servera dem gärna med en varm Indisk tomatsås och en kall yogurthsås med dill och gurkmeja. Klicka här så kommer du till såsrecepten.


/ Johannes

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar