onsdag 1 november 2017

Vi gör slajm

Slajmets tre grundelement
Usch så hemska ni är familjen Farbror Grön! Hur kan ni hålla på med sådana här vidriga kemikalieexperiment?  Ja jag vet, det är så att näbbstövlarna darrar bort sina snablar och surdegen sjunker ihop i ren och skär ångest för att vi inte är så hållbart perfekta i alla lägen. Men, vi är faktiskt inte några slags gröna lestadianer som försöker rädda den här planeten i alla lägen, vi får helt enkelt inte den kicken eller behöver känna oss så fantastiskt goda i princip alla lägen. När jag var ung var jag mer intollerant när det gällde det gröna och kunde gå i klinch med människor som använde yes-diskmedel eller klorin. Jag gör det inte längre, det är ingen bra väg att gå tycker jag, den brukar inte kunna inspirera tillräckligt mycket utan snarare skapa ett motstånd oss människor emellan. Något vi däremot gillar är att ha kul och att se när barnen utvecklas och får gå loss i kreativitet och blir levande i det de gör.


Så gick det till: Först såg barnen ett par youtubevideos om hur man gjör slajm och kom sedan springande till oss vuxna och berättade att de ville testa att göra sitt egna klet. Vi hade faktiskt inte några av ingredienserna hemma där och då, så det rann ut i sanden. Väl ute på stan några dagar senare när vi var ute och handlade påminde de mig om att vi måste köpa ingredienserna till slajmet. Jag som inte ens hade sett videon visste inte vad man skulle använda. Jag litade på att de lagt på minnet vad som behövde köpas och de hade de verkligen gjort. Först gick vi till ett apotek och köpte linsvätska och lärde oss av expediten att det är borsyran i linsvätskan som liksom stabiliserar ihop de andra ingredienserna. Sedan gick vi till deras favoritbutik Panduro och köpte lim och fick höra att de aldrig sålt så mycket lim som i år och att det var därför de hade ett helt bord fullt med limflaskor. Till sist gick vi in i en mataffär och köpte rakskum och fick leta en stund då rakgel verkar vanligare än skum idag, det var länge sedan jag rakade mig. Väl hemma tog barnen fram varsin bakskål och tillsammans googlade vi på sljam och hittade lite mer info hur det skulle gå till, i vilken ordning allt skulle ske och vilka proportioner vi skulle använda av respektive ingrediens. Vi blandade hälften rakskum och hälften lim  i resp skål med hjälp av en träslev. Sedan nä vi sprutade i linsvätska ändrade den kletiga massan karaktär och drog ihop sig och blev trådig. Vi knådade och knådade och sedan utbrast lilltjejen att om slajmen ska bli riktigt strechig och mjuk ska man blanda i bodylotion ( det hade den stora youtubaren Theres Lindgren berättat) och det stämde. Slajmet blev än mer följsamt och mjukt. Vill ni testa vårt recept? Försök hitta ett oparfymerat rakskum, det doftar väldigt starkt av parfym annars. Tänk er! Två barn under 10 som stinker nyrakad tonåring. Det blir fel helt enkelt.  / Johannes

Klicka på bilden för att komma till vår odlingskurs på Färna.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar