torsdag 7 september 2017

Mördarsniglarna anfaller

Fler än vi som odlar sallat verkar gilla den. Här är det serieodlad sallat av sorten Jericho.
Om det är något gott man kan säga om denna ganska kalla och torra sommar 2017 så är det att mördarsniglarna lös med sin frånvaro på många platser i Sverige.



Sedan kom regnet och inte bara en eller två dagar utan nästan varannan dag i ett par veckors tid och genast började man se de rödbruna kräken. Vi fick 72mm på två veckor i skogsträdgården. Allt regn som vi hoppades på i Juli kom under 2 veckor i augusti - september.  Men man får inte bli bitter för det. Förresten, när var det en "normal" odlingssäsong senast? Jag har nog under mina 26 odlingsår aldrig varit med om någon sådan. Däremot är mördarsniglar lite av en nymodighet hos oss. Vi har dem egentligen bara i en odling, i tillsammansodlingen. Förra året plockade jag ca150 st varje kväll i två veckors tid och smarta var de också! De kröp in i pluggboxar och under krukor och hade jag inte varit uppmärksam så hade jag råkat plantera ut dem via plantor vi hade med oss upp till takfarmen och till skogsträdgården. Vilken katastrof det hade kunnat blivit! Men som sagt, nu när regnet äntligen kom så dök de upp igen och fräcka är de också! Det är nästan så att jag känner mig kränkt av att se en snigel liksom stå och äta upp mina serieodlade sallatsplantor!


När nu de slemmiga varelserna vaknade upp till liv bestämde jag mig för att direkt sätta in alla motmedel jag kunde tänka mig och som jag hade hemma. Sådana här snigelfällor som man gillrar med järnpellets kan vara effektiva om man lyckats lura in sniglarna att äta av de dödliga blåa godisarna. Av erfarenhet vet jag att ska man anfalla så ska man göra det med flera olika vapen, det brukar alltid bli bäst. Skadedjur är alldeles för smarta för att man ska våga hoppas på att bara ett motmedel fungerar. Jag räknar snigengift till ett strategiskt kemiskt vapen med en medelgod effekt.



Nästa vapen är egentligen inget vapen utan mer en osynlig mur som man stänger ut sniglarna med från sina odlingar. Det är en kemikalie som kallas för vattenglas som är basisk. Målar du detta på dina pallkragar eller plankor runt din trädgård så stänger det verkligen ute alla sniglar, de vill inte passera den osynliga gämsen och du får ha dina grönsaker i fred. En del rekommenderar att blanda ut vattenglaset med lera och jag skulle tro att det sitter kvar bättre då och att du också har bättre koll på var du applicerat det någonstans men jag har aldrig gjort på det viset. Nackdelen med denna metod är att du måste ha pallkragar eller låga plantk i trä som du kan stryka på kemikalien med och att du får eftertrycks efter varje regnskur om du inte sätter en kantlist ovanför linjen som skyddar mot regnet. Kanske är denna metod en av de bästa!


Jag stryker på vattenglaset ungefär två gånger efter varann och längs med hela pallkragen, alla sidor
inklusive metallbeslagen.

När det gäller snigelgiftet som är baserat på järn gäller det att tynga ner fällorna med rejäla tyngder. Skator älskar det här medlet och kan de så länsar de en sådan här fälla på nolltid, vilket kan bli ganska dyrt i längden. Det sägs att medlet inte är giftigt för skator, vilket jag också tror stämmer. Alla skator i vår odling mår fortfarande bra. Jag placerar fällorna lite här och där och oftast i skuggan och på ställen där jag sett att sniglar ofta befinner sig.




Något annat som kan hjälpa mot sniglar och i synnerhet för att kunna upptäcka dem innan de satt i sig dina nyplanterade och seriodlade plantor, är att hålla vegetationen borta. Rensa bort ogräset i och intill dina odlingar så ser du dem innan de ställt till med så stor skada. Är det så här grönt i anslutning till en pallkrage kan sniglarna gömma sig alldeles för lätt.



Förra året invigde jag den här nåldynan, det är vårt mest offensiva vapen och det fungerar bäst på kvällarna tillsammans med en pannlampa! Se till att du diskar och smörjer den med jämna mellanrum så att den inte kletar ihop, den har nämligen en knapp som gör det lätt att trycka av sniglarna från spikarna. Jag brukar picka varje snigel minst tre gånger med den här och efteråt lägger jag alla sniglar i en hink och slår på hett vatten så att de dör snabbt. Det här redskapet underlättar en hel del jämfört med om man ska böja sig ner med en sax eller en kniv för att eliminera dem. Efter 150 sniglar varje kväll i ett par dagar blir det väldigt tydligt. Den här metoden eliminerar flest sniglar på kortast tid. Lycka till där ute. / Johannes

2 kommentarer :

  1. Tre andra sätt jag gör. Öl i liggande mjölkpaket, bockad plåtkanter på odlingslådorna gjort av en lokal plåtslagare i en mindre bygghandel. Och det snabbaste sättet att ta ihjäl en mördare...saxen.

    SvaraRadera
  2. Låt Slugmaster (nåldynan) stå i en hink med vatten när du inte plockar så löses slem upp och Slugmaster är alltid klar att använda.

    SvaraRadera