måndag 1 maj 2017

Poddavsnitt om våra uppfinnarpappor




När människor frågar mig om varifrån jag fått mitt odlarintresse, brukar svaret bli "Från min mamma och mormor". Båda tillbringade mycket tid i sina blomsterrabatter och köksland. Min pappa har i princip aldrig tagit ett enda spadtag i trädgården och avskyr allt som har med trädgårdsarbete att göra. Han brukar säga att det beror på att han som ung fick gallra betor i Skåne på sommarloven. Men ändå syns i allra högsta grad spår av honom i mitt odlande.



Min pappa är uppfinnare och en riktig idéspruta. Under min uppväxt har experimenten avlöst varandra och min pappas devis har varit "Ingenting är omöjligt". Det fanns ingen hejd på skapandet. Många produkter blev succéer, medan andra bra idéer var svåra att hitta finansiärer till.

Theres brukar berätta om en gång hon och pappa var ensamma och han öppnade sin portfölj och skrattande visade en del av sina ritningar. "Här är en odlingsanläggning för Sahara....men det blev det inget av" , "Här är specialgjorda korvbröd så att inte korvarna ska trilla ur...men det blev det ingenting av.", "Här är ett slags pessar...men det blev det ingenting av."

Att växa upp tillsammans med en uppfinnare sätter sin prägel. När jag och Sara Bäckmo plötsligt en dag började prata om våra fäder slog det oss att vi hade samma erfarenheter. Saras pappa är nämligen också uppfinnare.

I detta avsnitt pratar vi om hur vårt odlande har påverkats av våra uppfinnarpappor. Sponsorer är Eldgarden.



/Johannes

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar