onsdag 5 april 2017

Tomater kan sås kallt


Tomater kan sås i kalla växthus under vintern för att titta upp när det våras.

Vi har flyttat alla våra inlägg till ny bloggplattform och det är där vi 
publicerar alla nya. Vi ses på nya farbrorgron.se
Johannes & Theres

Vissa skulle väl säga att det inte går och med den inställningen går det ju inte heller för då prövar man ju inte, jag vet för ibland hamnar jag också där. Men förra året tog jag mig i kragen och testade ifall det även kunde fungera att vinterså tomater och det fungerade och det blev väldigt fina plantor. Det är ju inte så att tomaterna vill ha det kallt men genom att vinterså dem i vårt kalla växthus ligger de redo att titta upp när det våras. Alla som råkat få tomat som ogräs via sin kompostjord vet ju intuitivt att tomater inte behöver starta inomhus.

Den 28 mars behagade plantorna titta upp och varje dag efter den 28 ser vi nya blad och nya sorter. Tänk om inomhussådd av tomater är ett minne blott, att det är så här jag och flera andra kommer att kunna så denna grönsak framöver. Det är viktigt att poängtera att jag odlar i odlingszon 2 och 3 och om du som läser det här bor i en högre odlingszon kan du behöva tillföra någon slags värme under natten om du vet att det blir flera minusgrader. Ni som ser det här för första gången, tänk på att det inte är försent att så dem ute i era växthus nu om ni inte hunnit gjort det än. Ni har hela april på er. Skulle du vara oroligt lagd? Så hälften ute och hälften inne så har du en backup ifall det skulle gå galet eller i alla fall en känsla av trygghet.



Så här ser tomaterna ut när de häver sig upp ur den iskalla jorden och möter vårens varma solstrålar. Det här är första året för mig där alla tomater jag odlar startar på det här sättet. Utan växtbelysning, värmematta och odlingskällare. De kommer inte ens behövas avhärdas och de får så mycket ljus de bara kan önska. Lycka till där ute i era växthus.



Här kan ni kika på filmen när jag vintersår.



1 kommentar :

  1. Javisst funkar det, jag har också testat att vinterså tomater tidigare men de blev betydligt senare än mina inomhustomater så jag har faktiskt bara vintersått dem en gång. Jag kanske skall testa igen, hur det funkar varierar säkert både på hur vintern är och vilken zon man bor i. /Charlotte

    SvaraRadera