onsdag 24 augusti 2016

Gödselvattna under hösten

Även om jag alltid ser till att tillföra tillräckligt med gödsel i samband med planteringen så gödselvattnar jag ändå mina växter. En gödselboost så här mitt i slutspurten på tillväxten brukar ge ett bra resultat för skörden. Jag brukar gödselvattna ett par tre, fyra gånger under sommar och höst och jag prioriterar de växter som är mest näringsälskande, som gurk-, lök- och kålväxter.
Men har jag mycket gödselvatten är jag generös och ger så många växter det räcker till, även till perenna växter så som primulor, dagliljor, bolltistlar och funkior mm. De växter som vi odlar i år och som verkligen mår bra av extranäring just nu i augusti / september är purjolök och rotselleri, det är nu de har sin tillväxtperiod.

Till vänster på bilden längst upp syns en hink, en ejektortank. Den har en volym på 50 liter och är tillverkad som ett komplement till urinseparerande toaletter, man samlar alltså urin i tanken. När man kopplar in en vattenslang i ena änden så finns det en mekanism i hinken som gör att innehållet späds ut till en åttondel av sin koncentration i slangen man vattnar med. Den här tanken fungerar lika bra till gödselvatten som till urin och ofta blandar jag urin med vårt egentillverkade gödselvatten. Ett bekvämt redskap om man har mycket att gödselvattna.



När jag använder mig av en ejektortank för att gödselvattna tar jag en bit fiberduk och använder som sil, annars fastnar partiklarna i sugmekanismen och hindrar gödsel-vattnet. Jag fixerar duken med ett spännband så den står emot vikten av det grumliga vattnet. En tvättsäck fungerar också bra. På bilden nässel- och åkerfräkenvatten.



Just nu vattnar jag med en gödselvattenblandning baserad på årets sista nässel- och åkerfräkenvatten. Jag blandar dessutom i
hönsgödselvatten, guldvatten och några
flaskor flytande ekologisk köpegödsel. När det gäller köpegödsel som är flytande använder jag i princip alla ekologiska produkter på marknaden. Flytande köpegödsel är dessutom smidigt i början av säsongen när man inte hunnit göra sitt eget ännu.





När jag gödselvattnar ser jag alltid till att jag inte vattnar i jord som är torr. Samma dag eller dagen innan har jag vattnat odlingarna med vanligt vatten. Dels för att det inte ska bli en näringschock för rötterna men också för att växterna genom den fuktiga jorden så lätt som möjligt ska kunna ta upp näringen när jag tillför den.

http://shop.luxpublica.com/



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar