onsdag 27 juli 2016

Mördarsniglar! Vi testar ett nytt vapen.


Under de sista två åren har mördarsniglarna verkligen ökat markant i vår Tillsammansodling.

2015 testade jag #Natriumsilikat metoden, vilket fungerade bra. Den går ut på att man stänger ute sniglarna med en inhägnad modell mindre där man stryker natriumsilikat som en barriär mot sniglarna. Men att bygga ett helt staket runt vår stadsodling kring vårt hyreshus fungerar tyvärr inte för oss och det har ingen positiv effekt på snigelbeståndet mer än att sniglarna ökar i antal och beger sig in till grannarna istället. Mördarsniglarna har blivit för många. Nu måste de bort!

I år fick jag en #Slugmaster av företaget som tillverkar dem och jag har givit mig ut på jakt. Jag är nöjd, ett mycket bra redskap.Visst, den sköter sig inte själv, du måste engagera dig några timmar. Men den underlättar verkligen eliminerandet och det går snabbt. Verktyget är konstruerat så att man spetsar sniglarna med spikarna längst fram och därefter trycker på en knapp så att snigeln åker av. Man kan plocka upp till 5 sniglar innan man behöver trycka på knappen.

Det jag tycker fungerar bäst är att gå på jakt på kvällarna, gärna i anslutning till regn eller fuktig väderlek. Sätt på dig en pannlampa, hämta en hink och greppa Slugmastern. För att minska lidandet rekommenderar jag att ni plockar sniglarna och lägger dem i en hink där ni då ni är klara med jakten, slår på ett par liter kokhett vatten.

Under 4 kvällar plockade jag ca 400 mördarsniglar. Den första kvällen över 150 st och den fjärde kvällen bara 20 st. Jag utvidgade jaktområdet så att jag rörde mig över en större yta för varje kväll. Efter ett tag blir man ganska duktig på att lista ut var man kan hitta fler sniglar. Dessutom har jag upptäckt 14 Leopard sniglar i trädgården som attackerar och äter mördarsniglar.

För att verkligen hålla nere antalet mördarsniglar och skydda odlingarna rekommenderar jag att man använder sig av flera metoder. #Nematoder #Natriumsilikat #Slugmaster #SnigelbarenMatilda och att Leta ägg i komposten.

Lycka till

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar