lördag 6 augusti 2016

Mat borde vara dyrare!


För oss som odlar vår egen mat blir det ganska snabbt uppenbart att det där med att producera sin egen mat kräver en hel del. Det är faktiskt inte så lätt att odla! För varje år dyker det upp nya problem, utmaningar och misslyckanden och det krävs engagemang nyfikenhet och ibland en vilja av stål  för att få skörda lönen av ens arbete.


Ganska ofta får jag frågan om vilka växter som är lätta att odla. Svår fråga det där för jag har lyckats och misslyckats med samma gröda under olika delar av mitt odlarliv. Det som gett mig mest och som är en genomgående nerv genom hela boken #Allafingrargröna är att utgå från de 5 faktorerna. Har man dessa i åtanke så är det en bra grund till att lyckas.

Så svaret på vilka grödor som är lättast borde kanske vara: " Om du förstår de 5 faktorerna, ljus, temperatur, jord,näring och vatten och dessutom sätter dig in var grödan kommer ifrån så kan du lyckas med allt. Det är dessa faktorer som går som en röd tråd genom vår odlingsbok Alla fingrar gröna.

Men för att återgå till grödan på bilden. Vitkål, denna underbara gröda som passar till så mycket och älskas av så många.

Just det här huvudet är vintersått i -18 grader i Tillsammansodlingens växthus i slutet av februari, omplanterad 2 ggr i enskilda krukor, flyttad med bil till Skogsträdgården, odlad i en pallkrage, angripen av, kålmal, kålfjäril, mördarsniglar, åkersniglar och 6 månader efter att fröet åkte i jorden skördad av Theres till gårdagens pizzasallad. Huvudet vägde 1 kg.

Varje gång jag ser kål i affären som säljs för under 100 kr kilot så blir jag förfärad av att den som odlat den fått så lite pengar för så mycket arbete. För våra huvuden är värda så mycket mer / Johannes

http://shop.luxpublica.com/product/allafingrargrona


1 kommentar :

  1. Just vitkål är ju dessutom en av de absolut billigaste grönsakerna per kilo i affären vilket är helt galet med tanke på jobbet med dem!

    SvaraRadera