torsdag 29 november 2012

Tomatodling i källaren hösten 2012

Den 9 oktober satt jag ner två sticklingar av tomatsorten "Tiny Tim" i en earthboxlåda och slog på lysröret.

Efter ett par veckor så var den ena tomaten totalt översållad av bladlöss och kastades i biogaskomposten.


Det var inte bara en bladlusfamilj utan en hel generation som levde på den ynkliga stackars sticklingen.

Jag trodde att den resterande plantan skulle gå samma öde till mötes men jag fick fel. Istället så växte den otroligt mycket åt alla håll och kanter.

Nu har den börjat att blomma och vi har börjat att hjälpa den med pollineringgen. 

2 kommentarer :

  1. Biogaskompost?
    Vad är det?
    Alltså jag vet hur biogas produceras och jag vet vad kompostering är- men finns det en småskalig biogasanläggning för hushåll?
    mvh
    Ann

    SvaraRadera
  2. Det vore ju isåfall helt fantastiskt, tänk vad nice att kunna tanka bilen från källaren. Nej det är en odlingslåda som heter Earthbox och i sig är en fantastisk odlingslåda, klicka under den första bilden på den grönmarkerade texten så kommer du in på deras hemsida och kan läsa mer. Den komposteringsteknik som vi använder i våra stadsodlingar heter Bokashi och den ger ingen gas alls ifrån sig, vilket gör att all energi som finns i avfallet går in i jordens kretslopp Läs mer här

    http://farbrorgron.blogspot.se/2012/04/bokashi-kokskompostering-del-1.html

    Mvh Johannes

    SvaraRadera