tisdag 27 november 2012

Äppelcidervinäger "göra själv" på äppelmust


Tidigare iår så gjorde jag några liter äppelcidervinäger efter ett recept jag fann i ett nummer av "Gård&Torp. Den här gången ville jag testa att göra äppelcidervinäger på äppelmust i hopp om att få till en kraftigare äppelcidervinäger. Den 5/11 så tappade jag upp ett par liter nypressad äppelmust på melonäpplen i en glasburk. Jag tillsatte också ett par matskedar vitt socker för säkerhetsskull. Meningen var att den skulle börja spontanjäsa efter ett par dygn, men den ville inte komma igång. Dag 4 så tillsatte jag ett par matskedar vildjäst som jag haft stående i kylskåpet ett par veckor. De är samma vildjäst som jag använt till att baka vildjästbrödet. Idag 27/11 är aktiviteten låg och jag ska strax tappa om den så att jag blir av med bottensatsen och tillsätta en vinägermamma som stått och väntat i kylen. Man kan säga att grunden jag nu utgår ifrån är en spontanjäst cidergrund som förhoppningsvis ska utvecklas till en vinäger genom vinägermamman.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar