tisdag 19 juni 2012

Smörstekt vetesurdeg med sirap och vaniljglass


Akta er! Är ni som precis som jag och har dålig karaktär när det gäller att motstå sötsaker? Då är det här receptet livsfarligt! Jag kunde verkligen inte låta bli! Jag var bara tvungen att göra något gott till mitt nymalda och nybryggda 10-kaffe. Den här "skapelsen" är så otroligt god! Knaprig, söt, lite degig, smått syrlig och fantastisk till en kula glass och lite sirap. Den passar lika bra till 10-kaffet som till efterätt efter en mustig middag. Pröva att slå på några skvättar av din favoritsprit eller kanske ett gott marsalavin. Använder du en sojabaserad glass så  är hela rätten perfekt för en sötsugen vegan.

 Den här rätten hörde jag talas om på "Pain de Martins" blogg, ni vet, Sveriges surdegs konung. Gillar ni surdegsbröd eller att baka så är hans blogg ett måste, fullt med tips, snygga bilder och inspiration.

Ingredienser
Smör, en klick
Rapsolja, en liten skvätt
Några klickar peppad vetesurdeg / levainsurdeg
Ett par matskedar sirap
glass

Gör så här: värm upp en stekpanna på full effekt. Klicka i en klick smör och häll i en skvätt rapsolja och låt det bli varmt, det behöver inte vara jättevarmt. klicka i några surdegsklickar i pannan och stek på båda sidor tills de fått en gyllenbrun färg och inte är rinniga.  Ta ur degknytena ur pannan,ringla över sirap och servera med glass. Det tar max 7 minuter att göra denna efterätt om alla förutsättningar är goda.

Vad är peppad surdeg? När jag bakar med mina surdegar, jag har 2 råg och 2 vetesurdegar som står i kylen. Så matar jag dem (håller dem vid liv) varje eller varannan vecka. Dagen innan jag planerar att baka så matar jag dem ytterligare och låter dem stå framme i rumstemperatur ett tag tills jag ser att de bubblar och är fulla av liv. Då ger de bäst resultat, är inte för sura och dessutom är vetesurdegen perfekt för att steka som efterätt.


Sökord: Surdeg, Levain, vetesurdeg, stekt surdeg, surdeg som efterätt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar