torsdag 24 maj 2012

Västerås förknippas med en grönsak


Västerås, svarar jag när någon frågar mig var jag bor. Då tänker förstås den som frågar på Sam Lidmans otroliga utsmyckning och utformning av Djäkneberget? Eller att Domkyrkan en av två i Sverige, har tre stjärnor i turistguiden Guide Michelin och att Erik den XIV ligger begravd i/under kyrkan? Eller kanske förknippar människan staden med ASEA och/eller kanske biografin "Mig äger ingen" av Åsa Lindberborg?  Eller Spanska sjukan som härjade 1918 och tog med sig nästan 100 soldater från  Västmanlands regemente in i döden på mindre än en månad. Nej och åter nej! Det alla verkar förknippa Västerås med är gurka! Västeråsgurka! Och som inflyttad måste jag säga att denna gurka lever ett ytterst tillbakadraget liv i dessa dagar. Det borde ju stå en gigantisk gurka i guld utanför Stadshuset och inte en tjur som det gör idag! Var är alla gurkodlingar? Var är alla smarriga recept på inläggningar? Det är dags för Farbror Grön att kliva in och visa var gurkan ska stå! Vi har sått en hel påse till vår gurkbädd och hoppas på mänder av gurkor.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar